Πώς βρίσκω τι EURO είναι το αυτοκίνητό μου - Ποιες είναι οι προδιαγραφές ρύπων;
Το θέμα με τους ρύπους, τα όρια, τα πρότυπα EURO και τις προδιαγραφές, μπερδεύουν πολύ κόσμο. Ας δούμε τι ισχύει.
Με αφορμή τη μελέτη της ACEA για την απόσυρση των παλιών αυτοκινήτων από τους ευρωπαϊκούς δρόμους, αρκετοί είναι αυτοί που αναρωτιούνται ποιες είναι οι προδιαγραφές του οχήματός τους σχετικά με τις εκπομπές ρύπων. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Το πρότυπο Euro τέθηκε σε ισχύ του 1992 από την Ευρωπαϊκή Ένωση και στόχος ήταν να επιβληθεί ένας κανονισμός στα νέα αυτοκίνητα, προκειμένου να βελτιωθεί η ποιότητα του αέρα, κυρίως στις πόλεις. Με το πέρας των ετών, το ευρωπαϊκό πρότυπο εξελίχθηκε και οι κατασκευαστές αναγκάστηκαν με τη σειρά τους να κάνουν όλο και πιο «καθαρά» τα νέα μοντέλα, εκσυγχρονίζοντας τους κινητήρες.
Τα κριτήρια κάθε φορά γίνονταν όλο και πιο αυστηρά, με τις εταιρείες να αυξάνουν τα κόστη εξέλιξης ώστε να μπορέσουν να συμμορφωθούν με τα όρια της ΕΕ. Αρχικά, οι προδιαγραφές ρύπων ήταν στο Euro 1. Πλέον έχουμε φθάσει στο Euro 6 και οδεύουμε ολοταχώς προς το Euro 7, που πιθανότατα θα τεθεί σε ισχύ το 2025.
Το Euro 6, η πιο πρόσφατη ενημέρωση αυτού του κανονισμού τέθηκε ως απαίτηση για τα πρότυπα εκπομπών τον Ιανουάριο του 2015. Οι κατηγορίες ρύπων των κινητήρων οχημάτων αφορούν διάφορα επιβλαβή σωματίδια, τα οποία είναι:
CO: Μονοξείδιο του άνθρακα
THC & NMHC: Υδρογονάνθρακες
NΟx: Οξείδιο του αζώτου
HC + NΟx: Συνδυασμένες εκπομπές υδρογονανθράκων και οξειδίου του αζώτου
PM: Αιωρούμενα σωματίδια
Τα δύο βασικότερα είναι τα CO και NOx. Δείτε στην παρακάτω λίστα πόσο πιο αυστηρά έγιναν σε κάθε πρότυπο του Euro.
Euro 1
Bενζίνη CO: 2.72 g/km | HC + NOx: 0.97 g/km
Diesel CO: 2.72 g/km | HC + NOx: 0.97 g/km
Euro 2
Bενζίνη CO: 2.2 g/km | HC + NOx: 0.5 g/km
Diesel CO: 1.0 g/km | HC + NOx: 0.7 g/km
Euro 3
Bενζίνη CO: 2.3 g/km | NOx: 0.15 g/km
Diesel CO: 0.66 g/km | NOx: 0.50 g/km
Euro 4
Βενζίνη CO: 1.0 g/km | NOx: 0.08 g/km
Diesel CO: 0.50 g/km | NOx: 0.25 g/km
Euro 5
Bενζίνη CO: 1.0 g/km | NOx: 0.06 g/km
Diesel CO: 0.50 g/km | NOx: 0.18 g/km
Euro 6
Bενζίνη CO: 1.0 g/km | NOx: 0.06 g/km
Diesel CO: 0.50 g/km | NOx: 0.08 g/km
Τι είναι το Euro 6d-TEMP και το Euro 6d
Από τον Σεπτέμβριο του 2017 οι σχετικές δοκιμές πραγματοποιούνται με βάση τον κύκλο δοκιμών WLTP. Έτσι, στα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ευρώπη, το πρότυπο άλλαξε από Euro 6b σε Euro 6c και Euro 6d. Μαζί με το WLTP ενσωματώθηκε και το RDE (Real Driving Emissions, δηλαδή εκπομπές ρεαλιστικής οδήγησης) μια δοκιμή που πραγματοποιείται σε δημόσιους δρόμους για να επιβεβαιωθεί ότι η «πραγματικότητα» ταιριάζει με το «ελεγχόμενο περιβάλλον».
Τα γράμματα b, c και d λοιπόν, υποδεικνύουν τη μέθοδο μέτρησης και στην πραγματικότητα κλείνουν το χάσμα μεταξύ ρεαλιστικών (RDE) και εργαστηριακών (WLTP) μετρήσεων, ειδικά όσον αφορά τις εκπομπές NOx. Η ΕΕ επιτρέπει μια απόκλιση μεταξύ των δύο δοκιμών, με το Euro 6c να είναι το πρότυπο για τις μετρήσεις WLTP, ενώ το Euro 6d-TEMP και το Euro 6d για τις RDE.
Με απλά λόγια, Euro 6d-TEMP είναι βασικά κάθε νέο μοντέλο που έχει λάβει έγκριση τύπου από τον Σεπτέμβριο του 2017. Τα πιο σύγχρονα, είναι σχεδόν όλα Euro 6d.
Σε ποια κατηγορία ανήκει κάθε αυτοκίνητο
Οι εκπομπές ρύπων συνδυάζονται με το έτος παραγωγής των οχημάτων. Τα αυτοκίνητα από το 1992 έως το 1997 ανήκουν στο πρότυπο Euro 1 και αυτά από 1/1/2011 έως 31/12/2014 στο Euro 5. Να ξεκαθαρίσουμε εδώ, ότι, οι νόρμες αφορούν καινούργια αυτοκίνητα, την πρώτη άδεια ταξινόμησης, δηλαδή.
Αναλυτικότερα η κατάταξη:
Euro 1: Από 31/12/1992
Euro 2: Από 1/1/1997
Euro 3: Από 1/1/2001
Euro 4: Από 1/1/2006
Euro 5: Από 1/1/2011
Euro 6: Από 1/1/2015
Euro 6d-TEMP: Από 1/9/2017
Τι σχέση έχουν οι προδιαγραφές Euro με τις εκπομπές CO2 του αυτοκινήτου;
Αντίθετα με ό,τι πιστεύουν πολλοί, δεν υπάρχει κανένας συσχετισμός μεταξύ τους. Τα πρότυπα Euro περιορίζουν τους βλαβερούς ρύπους CO, NOx κ.λπ. που εκλύονται στην ατμόσφαιρα. Αντίθετα, το CO2 (διοξείδιο του άνθρακα) δεν είναι ρύπος, είναι το φυσικό προϊόν της καύσης του καυσίμου. Οπότε, οι εκπομπές CO2 εξαρτώνται μόνο από την ποσότητα του καυσίμου που καταναλώνεται. Μπορεί ένα υπερσύγχρονο αυτοκίνητο προδιαγραφών Euro 6d να εκπέμπει μεγάλη ποσότητα CO2, εφόσον έχει αυξημένη κατανάλωση, και αντίστροφα, ένα παλαιότερο αυτοκίνητο να εκπέμπει εντυπωσιακά λίγο CΟ2, αν καίει λίγο.
Υπάρχει τρόπος να δω τι Euro είναι το αυτοκίνητό μου;
Οι περιβαλλοντικές προδιαγραφές του αυτοκινήτου σου καταγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας, αλλά με καθόλου προφανή τρόπο! Τα στοιχεία είναι περίπλοκα, και δυστυχώς δεν αναγράφεται κάπου το «6», για παράδειγμα, όταν το αυτοκίνητο είναι Euro 6, έτσι ώστε να πέσει το μάτι σου εύκολα σε αυτό.
Τα οχήματα που πληρούν τους κανονισμούς της οδηγίας 715/2007 ή 692/2008 ή 566/2011 ή 459/2012 έχουν στη θέση V9 του εντύπου της άδειας κυκλοφορίας ένα από αυτά τα στοιχεία συνοδευόμενα με έναν από τους λατινικούς χαρακτήρες A,B,C…έως Μ. Αυτά είναι τεχνολογίας Euro 5 και στη θέση V9 αναγράφεται είτε 566/2011Β, είτε 195/2013L, είτε κάτι αντίστοιχο. Για να μην μπερδεύεστε, ας έχετε κατά νου, πως τα Euro 5, είναι από Α εως Μ. Αντίθετα, στα Euro 6, υπάρχουν οι χαρακτήρες Ν,Ο,P…έως Υ και στη θέση V9 αναγράφεται 459/2012Ρ, 136/2014ή 195/2013V και συνεχίζουν με τους δίφθογγους (171/2013ZC).
Τα Euro 4 πληρούν τις προδιαγραφές παλιότερων κανονισμών: 98/69, 1999/102, 20001/100, 2002/80, 2003/76. Αν ένα από αυτά τα στοιχεία αναγράφεται στη θέση V9 ακολουθούμενο από το λατινικό γράμμα Β τότε σημαίνει πως το όχημα είναι τεχνολογίας Εuro 4. Παράδειγμα: Στη θέση V9 αναγράφεται: 98/69Β. Το όχημα είναι τεχνολογίας Euro 4.
Για τα υβριδικά του Euro 4 που ταξινομήθηκαν μεταξύ 2005-2008 ενδέχεται να μην αναφέρεται ο κανονισμός κατασκευής τους στη θέση V9. Κατοχυρώνουν όμως την είσοδο τους στον πράσινο δακτύλιο από την ένδειξη της αναγραφόμενης ιδιότητας τους στην θέση Ρ3 ως υβριδικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
☛❤ Thanks for Comments ❤☚