Τα όρια ταχύτητας σε Ελλάδα, Ευρώπη



Ποια είναι τα όρια ταχύτητας στη χώρα μας και ποια είναι τα διοικητικά πρόστιμα που επιβάλλονται σε όσους τα παραβιάζουν –  Ποια είναι τα ανώτατα επιτρεπόμενα όρια στην Ευρώπη;

Η αναγκαιότητα ύπαρξης των ορίων ταχύτητας δεν χρήζει επιστημονικής τεκμηρίωσης. Όσο ταχύτερα κινείται ένα όχημα τόσο δυσκολότερος καθίσταται ο έλεγχός του από τον οδηγό και τόσο μεγαλύτερη

είναι η απόσταση που θα διανυθεί προτού επέλθει η ακινητοποίηση του οχήματος σε περίπτωση φρεναρίσματος.


Στο πλαίσιο αυτό, το άρθρο 20 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) ορίζει τα όρια ταχύτητας, η υπέρβαση των οποίων επιφέρει πρόστιμο και σε ορισμένες περιπτώσεις επί τόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης. Ειδικότερα:


Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των οχημάτων σε κατοικημένες περιοχές είναι 50 χλμ./ώρα, εκτός και αν υπάρχει ειδική, τοπική σήμανση που ορίζει άλλο όριο, κάτι που ισχύει ακόμα σε πολλές περιοχές της χώρας μας και ιδιαίτερα στην ξεχασμένη επαρχία, η οποία ακόμα έχει όρια με 10 χλμ./ώρα. Δηλαδή όριο του να… σπρώχνεις το αυτοκίνητο και όχι να το οδηγείς.


Σε αυτοκινητόδρομο -δηλαδή οδικό άξονα που ακολουθεί υψηλά κατασκευαστικά πρότυπα και αποτελείται από τρεις ή δύο λωρίδες κυκλοφορίας και μία Λ.Ε.Α, σε κάθε κατεύθυνση (π.χ. Ολυμπία Οδός και Εγνατία Οδός), το ανώτατο όριο αντιστοιχεί σε 130 χλμ./ώρα.


Σε οδό ταχείας κυκλοφορίας/Εθνική Οδό – δηλαδή σε οδό δύο λωρίδων κυκλοφορίας (μία σε κάθε κατεύθυνση) με ή χωρίς Λ.Ε.Α. (π.χ. Παλαιά Εθνική Οδός – Αθηνών –  Θεσσαλονίκης) η μέγιστη ασφαλής ταχύτητα που επιτρέπεται είναι 120 χλμ./ώρα. Σε άλλο οδικό δίκτυο, το ανώτατο επιτρεπτό όριο δεν υπερβαίνει τα 90 χλμ./ώρα.



Αναλυτικά, τα όρια ανώτατα όρια ταχύτητας ανά κατηγορία οχήματος και τύπο οδού:

Ποια είναι τα πρόστιμα
Η Ελλάδα εφαρμόζει από τις αυστηρότερες ποινές στην Ευρώπη (αναλογικά και με το κατα κεφαλήν εισόδημα), για παράβαση των ορίων ταχύτητας.

Στις περιπτώσεις τώρα που γίνει υπέρβαση του ανώτατου ορίου ταχύτητας πάνω από 30 χλμ/ώρα, καθώς και για κίνηση στους αυτοκινητόδρομους με ταχύτητα μεγαλύτερη των 150 χλμ/ώρα, στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα πάνω από 130 χλμ/ώρα και στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο με ταχύτητα που ξεπερνά τα 120 χλμ/ώρα, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 350 ευρώ και επί τόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης, από αυτόν που βεβαιώνει την παράβαση, για διάστημα 60 ημερών.

Σε όσους υπερβαίνουν το όριο πάνω από 20 και έως 30 χλμ./ώρα επιβάλλεται πρόστιμο 100 ευρώ.
Όπως διευκρινίζει ο ΚΟΚ, η υπέρβαση του ανώτατου ορίου ταχύτητας έως 20 χλµ/ώρα (π.χ. όταν σε δρόμο με όριο 110 χλμ./ώρα έχει αναπτυχθεί ταχύτητα 130 χλμ./ώρα) επιφέρει διοικητικό πρόστιμο 40 ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί πως τιμωρούνται και όσοι οδηγούν με ταχύτητα κάτω του ελάχιστου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας, με το πρόστιμο να ανέρχεται στα 80 ευρώ.


Ευρώπη
Το ανώτατο όριο ταχύτητας στις χώρες της Ευρώπης είναι 130 χλμ./ώρα με εξαίρεση τις Πολωνία και Βουλγαρία, όπου φτάνει τα 140 χλμ./ώρα. Η χώρα που έχει το χαμηλότερο ανώτατο όριο σε αυτοκινητοδρόμους είναι η Μάλτα με 80 χλμ./ώρα και ακολουθούν οι Κύπρος και Νορβηγία με 100 χλμ./ώρα.

Το Λιχτενστάιν δεν έχει αυτοκινητοδρόμους, την ίδια ώρα που στη Γερμανία υπάρχουν οι γνωστές Autobahnen όπου -σε ορισμένα τμήματα – δεν υπάρχουν όρια ταχύτητας.Σημειώνεται ότι στη Λιθουανία, για οδηγούς με εμπειρία οδήγησης μικρότερη των 2 ετών το όριο ταχύτητας σε αυτοκινητοδρόμους είναι 100 χλμ./ώρα και σε μη αστικό δίκτυο 80 χλμ./ώρα.



Δεν υπάρχουν σχόλια: