Μια καθημερινή συνήθεια για όλους τους οδηγούς μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα επικίνδυνη για πολλούς και διαφορετικούς λόγους. Γιατί, λοιπόν, οι ειδικοί μας «απαγορεύουν» να οδηγούμε με ανοιχτά παράθυρα;
Για τους περισσότερους οδηγούς, η πρώτη κίνηση που κάνουν μόλις μπουν στο αυτοκίνητό τους είναι να χαμηλώσουν το παράθυρό τους. Αν μάλιστα η εξωτερική θερμοκρασία είναι ευνοϊκή, τότε το κατεβασμένο παράθυρο θα τον συντροφεύσει καθόλη τη διάρκεια της διαδρομής.Μια πρακτική η οποία μπορεί να θεωρηθεί αθώα, ωστόσο, είναι πιθανό να δημιουργήσει πολλά προβλήματα σε υποψιασμένους και μη οδηγούς.
Το πρώτο ζήτημα σχετίζεται με την ασφάλεια, καθώς ένα ανοικτό παράθυρο προσφέρει πρόσβαση στο εσωτερικό ενός αυτοκινήτου ακόμα κι αν οι πόρτες είναι κλειδωμένες.
Το δεύτερο, εξίσου σοβαρό πρόβλημα που δημιουργείται από τα ανοιχτά παράθυρα είναι οι μεγάλες ποσότητες αέριων ρύπων που εισέρχονται στο εσωτερικό, ειδικά αν κινείται κανείς μέσα στην πόλη.
Ο καπνός, η αιθαλομίχλη και τα μικροσκοπικά σωματίδια καυσαερίων συνθέτουν ένα «θανατηφόρο κοκτέιλ» που απαντάται κυρίως στα αστικά κέντρα και μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα υγείας, ειδικά σε όσους εκτίθενται σε καθημερινή βάση σε αυτό.
Κατόπιν μέτρησης της συγκέντρωησης των ατμοσφαιρικών ρύπων στο αυτοκίνητο ενώ ήταν ενεργοποιημένο το air condition -άρα και το σύστημα φιλτραρίσματος εισερχόμενου αέρα (HVAC) – διαπιστώθηκε ότι τα επιβλαβή σωματίδια μειώθηκαν κατά 80%.«Ασπίδα» προστασίας απέναντι στα μικροσωματίδια μπορεί να υψώσει και η λειτουργία επανακυκλοφορίας του αέρα. Μην ξεχνάμε ότι προτού εισέλθουμε εντός μιας περιοχής όπου η ρύπανση χτυπάει «κόκκινο», καλό είναι να κλείνουμε τα παράθυρα και να ενεργοποιούμε τη συγκεκριμένη λειτουργία.
Με αυτό τον τρόπο επανακυκλοφορεί ο καλύτερης ποιότητας αέρας που είχε εισέλθει στην καμπίνα του οχήματός μας όταν βρισκόμασταν σε μια απομακρυσμένη από το κέντρο της πόλης περιοχή.
Η ατμοσφαιρική ρύπανση, ωστόσο, δεν είναι ο μοναδικός λόγος ανησυχίας για όσους αρέσκονται να οδηγούν με ανοικτά παράθυρα. Αυτό διότι με αυτόν τον τρόπο οι οδηγοί εκτίθενται σε υψηλής έντασης ήχους που μπορεί να προκαλέσει ακόμα και απώλεια ακοής.
Ενδεικτική είναι μια έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Περιοδικό της Αμερικανικής Ακαδημίας Ακουολογίας και επισημαίνει ότι όσοι οδηγούν με κατεβασμένα παράθυρα για περισσότερο από μία ώρα καθημερινά έχουν τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να έχουν απώλεια ακοής.
Ο κίνδυνος δεν ελλοχεύει αποκλειστικά από τον ήχο που παράγουν τα αυτοκίνητα. Μελέτη του Τμήματος Ωτορινολαρυγγολογίας του Νοσοκομείου Henry Ford αναφέρει ότι οι ποδηλάτες εκτίθενται σε 85 ντεσιμπέλ λόγω της αντίστασης του αέρα στα 24 χλμ./ώρα και σε 120 ντεσιμπέλ στα 96,6 χλμ.
Με δεδομένο, λοιπόν, ότι η αντίσταση του αέρα είναι αυξημένη στα αυτοκίνητα συγκριτικά με τα ποδήλατα, η οδήγηση με τα παράθυρα ανοικτά μπορεί να αυξήσει περαιτέρω τον παράγοντα κινδύνου για την εμφάνιση απώλειας ακοής που προκαλείται από το θόρυβο.
Σε οικονομοτεχνικό επίπεδο, τα κατεβασμένα παράθυρα οδηγούν στην αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου σε ταχύτητες που υπερβαίνουν τα 80 χλμ./ώρα, καθώς αυξάνουν τις αεροδυναμικές αντιστάσεις του αμαξώματος.
Σε ταχύτητες ταξιδίου, η χρήση του air condition κρίνεται αποδοτικότερη, πέρα από την ακουστική και μη άνεση που μπορεί να προσφέρει στον οδηγό και τους επιβάτες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου